Beställning av take-away lunch v 13

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Välkommen att beställa din elevlunch. Som ett led i att stötta det lokala näringslivet erbjuder Alingsås kommun alla elever som är inskrivna på ett gymnasium och som bor i kommunen en lunch på 75 kronor i form av take away från lokala restauranger och kaféer.

Har du närundervisning? Då ska du inte beställa take away för de dagar du har schemalagd närvaro i skolan. Lunch serveras för att äta i eller ta med take away från skolans matsal. 

Skapa inte trängsel! Var noggrann att följa restaurangerna och caféernas riktlinjer för att minska risken för trängsel och därmed risken för smittspridning av Covid-19. Respektera detta!

Du som är över 18 år och studerar utanför Alingsås beställer du din take-away lunch genom att logga in i e-tjänsten. Om du är under 18 år och studerar på annan skola än Alströmergymnasiet behöver en (1) vårdnadshavare till dig logga in i e-tjänsten, beställningen går till på följande sätt:

  1. Vårdnadshavaren loggar in i  e-tjänsten.
  2. Vårdnadshavaren väljer vilka dagar och  rätter som eleven önskar lunch den aktuella veckan och anger tid för när lunchen kommer att hämtas respektive dag.
  3. Vårdnadshavaren anger  för- och efternamn på "ombud", d v s den person som kommer att hämta lunchen, t ex elevens namn.
  4. Vårdnadshavaren accepterar villkoren.
  5. Vårdnadshavaren får en orderbekräftelse per mejl/sms.
  6. Vårdnadshavaren sparar ner orderbekräftelsen och ser till att ombudet får orderbekräftelsen, orderbekräftelsen finns även sparad under ”Mina sidor” i e-tjänsten.
  7. Ombudet visar upp orderbekräftelsen när lunchen hämtas tillsammans med sin legitimation.

Läs nedanstående information noggrant, den beskriver vad som gäller för take-away luncherna.

E-tjänsten för beställning av take-away inför avhämtning vecka 13 är öppen från och med tisdag 23mars kl 08.00 till och med torsdag 25 mars kl 13.00. Det är valfritt för dig att beställa lunch, vill du detta väljer du själv om du vill beställa lunch varje dag eller enstaka gånger.

I e-tjänsten gör du dina val. Om du inte har möjlighet att hämta din lunch på en närliggande restaurang, kafé eller har behov av specialkost ska du följa instruktioner som följer i texten nedan.

Luncherbjudandet gäller till och med 30 april. Om gymnasiet återgår till normal verksamhet under den här perioden upphör luncherna att erbjudas med omedelbar verkan.

Elever på landsbygden som inte har möjlighet att ta sig till någon restaurang eller något kafé erbjuds utkörning av lunch från Alströmergymnasiets kök till bestämda upphämtningsplatser, utifrån behov. Vill du hämta lunch på detta sätt ska du mejla till elevlunch.alstromer@alingsas.se och berätta vad du vill äta utifrån Alströmergymnasiets meny (www.skolmaten.se/alstromergymnasiet). Information om plats och tid för upphämtning kommer att delges per mejl. 

Du som har behov av specialkost erbjuds att hämta lunch på Alströmergymnasiets kök eller på den bestämda upphämtningsplatsen som är närmast dig. Vill du hämta din lunch på skolan eller vid upphämtningsplatsen ska du skicka mejla till elevlunch.alstromer@alingsas.se och berätta vilka veckodagar du önskar lunch. Information om plats och tid för upphämtning kommer att delges per mejl. Alströmergymnasiets kök erbjuder också luncher för avhämtning precis som övriga restauranger och kaféer som anges i menyn. 

Lunchrätterna ska avhämtas på restaurangerna/kaféerna mellan kl 10.00 och 13.00 utifrån den tid du har lunchrast (45 min) enligt ditt schema. I e-tjänsten anger du klockslag för när du kommer att hämta din lunch respektive dag. Du ska visa legitimation och din bekräftelse från e-tjänsten på val av restaurang/café och lunchrätt när du hämtar din lunch. Om din vårdnadshavare hämtar lunch åt dig ska hen visa din legitimation och din bekräftelse vid hämtning. Du ska inte äta på restaurangen/kaféet, take-away är vad som gäller för att hinna hem i tid till nästa lektion och för att minska smittspridning enligt myndighetsdirektiv, tänk också på att hålla avstånd om det blir kö. Dryck ingår inte. Har du ingen legitimation får närstående eller vän intyga ”att du är du” för lunchställets personal, glöm inte att visa din bokningsbekräftelse.

Vi har ett begränsat antal luncher för avhämtning per restaurang/kafé vilket innebär att vissa lunchrätter snabbt kan bli fullbokade. Tänk på att beställa i tid.

Lunchrätterna som restaurangerna och kaféerna erbjuder får vara kalla och/eller varma (vissa alternativ kan vara lunchrätter för egen uppvärmning). Den enskilda restaurangen/kaféet ska kunna tillhandahålla information om innehåll i erbjuden lunch till dig som elev. De enskilda restaurangerna och kaféerna ansvarar för innehåll och att informera dig som elev om innehåll i lunchen. De enskilda restaurangerna och kaféerna ansvarar för att livsmedel och livsmedelshantering uppfyller livsmedelslagstiftningens krav.

Om du som elev anser dig ha lidit skada orsakad av lunch/livsmedel som restaurangerna och kaféerna har tillhandahållit ska anspråk riktas mot den enskilda restaurangen/kaféet.

Vid eventuella frågor, mejla till elevlunch.alstromer@alingsas.se – frågor kommer att besvara så snart som möjligt.

Här hittar du menyerna (pdf, öppnar sig i nytt fönster)

Följande behövs för e-tjänsten

  • Ditt inloggningsnamn och lösenord!
  • Upplever du problem med att logga in? Hör av dig till elevlunch.alstromer@alingsas.se

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa