Egenkontrollprogram för tobaksförsäljning (Blankett)

LÄS MER

Du som tänker sälja tobaksvaror till konsumenter ska utöva egenkontroll över att försäljningen sker i enlighet med bestämmelserna i lag om tobak och liknande produkter (2018-2088). Du ska dokumentera kontrollen av verksamheten i ett egenkontrollprogram som är anpassat för din verksamhet. Det är du som näringsidkare som ansvarar för att det finns ett egenkontrollprogram. Programmet bör innehålla försäljningsställets rutiner för att kontrollera ålder, marknadsföring och märkning av tobaksvaror.


Ett egenkontrollprogram fungerar som ett stöd för dig som näringsidkare i egenkontrollen och är ett viktigt underlag för kommunen vid en tillsynskontakt. När du ansöker om tillstånd för att sälja tobaksvaror till kommunen ska du samtidigt bifoga en kopia av ditt egenkontrollprogram.

Mer information.

Frågor om e-tjänsten

Bygg- och miljöavdelningen, Samhällsbyggnadsförvaltningen
miljo@alingsas.se
0322-61 60 00
www.alingsas.se

Personuppgiftsansvarig

Bygg- och miljönämnden
miljo@alingsas.se