Försäljning av elektroniska cigaretter och påfyllnadsbehållare - anmälan
Den här tjänsten kräver inloggningSälja elektroniska cigaretter och påfyllnadsbehållare
Om du ska sälja elektroniska cigaretter och påfyllnadsbehållare måste du anmäla det till kommunen innan du börjar försäljningen. Du ska kontrollera försäljningen och ta fram ett program för egenkontroll. Det finns ett exempel på egenkontrollprogram som du kan ladda ner i tjänsten. Skicka in programmet tillsammans med din anmälan och ha det tillgängligt på försäljningsstället.
Viktig information innan anmälan
Innan du skickar din anmälan ska du ta del av informationen om anmälan av försäljning av elektroniska cigaretter och påfyllnadsbehållare.
Anmäl via e-tjänst
När du företräder ditt företag så kan du använda din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör anmälan.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter.
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Tillsynsavgift
Alingsås kommun kommer ta ut en årlig avgift för tillsyn av e-cigaretter. Information om avgifter finns på www.alingsas.se
Vid ägarbyte gör man en ny anmälan till miljöskyddskontoret.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen kan ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Dina uppgifter kommer att registreras och behandlas för att Alingsås kommun ska kunna handlägga och utföra önskad e-tjänst.
Laglig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 6 månader
De uppgifter som hanteras i Alingsås kommuns e-tjänstplattform Open-E sparas/lagras i Open-E så länge avtal gäller mellan Alingsås kommun och leverantör Nordic Peak, tillika personuppgiftsbiträde för Alingsås kommun. Lagring av data kan i framtida avtalsförändringar komma att flyttas till annan leverantör.
Dina uppgifter kan komma att lagras i Alingsås kommuns ärendehanteringssystem.
Vi kommer aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Dina uppgifter kan automatiskt bli hämtade från andra myndigheter såsom Skatteverket, Bolagsverket eller Lantmäteriet.
Ditt ärende registreras som allmän handling och omfattas av offentlighetsprincipen. Om en handling eller vissa uppgifter i en handling sekretessbeläggs eller inte vid ett utlämnande avgörs av om det finns några grunder att sekretessbelägga handlingen/uppgifterna enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på 0322.61 60 00 eller mejla kommunstyrelsen@alingsas.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida ( https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips ) för mer information om hur du lämnar klagomål.
I e-tjänsten är det möjligt att lämna synpunkt.
Personuppgiftsansvarig
Miljöskyddsnämnden
miljo@alingsas.se
Frågor om e-tjänsten
Miljöskyddskontoret
miljo@alingsas.se
0322-61 60 00
www.alingsas.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Sökandes uppgifter
- Försäljning
- Egenkontrollprogram
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in