Meddela Socialnämnden - e-tjänst för hyresvärd
Den här tjänsten kräver inloggningHär får du som är hyresvärd eller ombud för hyresvärd möjlighet att meddela Socialnämnden vid störning, utebliven hyra, om det sker en anmodan om att vidta rättelse eller vid uppsägning på grund av olovlig andrahandsuthyrning.
- Störning - "Underrättelse till Socialnämnd - om störningar i bostadslägenhet enligt 12 kap 25 § andra stycket jordabalken"
- Utebliven hyra - "Meddelande till Socialnämnd - jämlikt 12 kap 44 § jordabalken"
Socialförvaltningens handläggare tar alltid emot meddelandet och gör en bedömning.
Du får automatiskt en kvittens att ladda ner.
Observera att du måsta ladda ner och spara kvittensen direkt i samband med att du skickar in ärendet pga av att meddelandet gallras.
Hyrs lägenheten ut i andra hand till kommunen?
Kontakta:
Lennart Norberg
Uthyrningssamordnare, Alingsås kommun
Lennart.norberg@alingsas.se
0708-151871
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter.
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen kan ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Dina uppgifter kommer att behandlas för att Alingsås kommun ska kunna handlägga och utföra önskad e-tjänst.
Rättslig grund för behandlingen
- Alingsås kommuns rättsliga förpliktelse ska kunna utföras.
Lagringstid
- Gallras inom 24 timmar efter det att ärendet avslutats.
De uppgifter som hanteras i Alingsås kommuns e-tjänstplattform Open-E sparas/lagras i Open-E så länge avtal gäller mellan Alingsås kommun och leverantör Nordic Peak, tillika personuppgiftsbiträde för Alingsås kommun. Lagring av data kan i framtida avtalsförändringar komma att flyttas till annan leverantör.
Dina uppgifter kan komma att lagras i Alingsås kommuns ärendehanteringssystem.
Vi kommer aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Ditt ärende registreras som en allmän handling och omfattas av offentlighetsprincipen. Om du vill få ut dina handlingar görs en bedömning om det är sekretess eller inte enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig. Du kan begära rättelse, begränsa behandlingen eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att ringa oss på 0322-61 60 00 eller mejla kommunstyrelsen@alingsas.se. som vidarebefordrar din begäran till ansvarig nämnd.
I vissa av Alingsås kommuns e-tjänster kan du, om du är företagare, få möjligheten att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du vill lämna synpunkter eller klagomål när det gäller din personuppgiftshantering, mejla kommunstyrelsen@alingsas.se så vidarebefordras ditt mejl till ansvarig nämnd.
Du kan också välja att kontakta Alingsås kommuns dataskyddsombud. Mejla dso@goteborgsregionen.se eller ring 031-335 52 53 eller 031-335 52 54.
Ett ytterligare alternativ är att kontakta tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), du hittar kontaktuppgifter på deras hemsida imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialnamnden@alingsas.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Meddelande
- Orosanmälan
- Fastighet och hyresgäst
- Hyresvärdens kontaktuppgifter
- Signera och skicka in