Ange inkomst för beräkning av vård- och omsorgsavgift
Den här tjänsten kräver inloggningKommunen tar ut en avgift för de insatser som utförs till äldre och funktionshindrade. Innan en avgift tas ut kontrolleras det ekonomiska utrymme personen har för att betala avgiften.
Begäran om inkomstuppgifter är en årligt återkommande händelse och sker i januari/februari varje år. Efter att du fyllt i dina uppgifter så får du ett avgiftsbeslut som gäller under aktuellt år. De räkningar du får i början av varje år är därför preliminära och justeras så snart ditt nya beslut gått igenom.
Ytterligare information om avgiftsfrågor kan du få genom att kontakta oss på telefonnummer 0322- 616671.
Efter det att du använt tjänsten kan du vid nytt år utgå från föregående års uppgifter. Du hittar ditt ärende under "Mina sidor".
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Inkomstuppgifter
Insamling av uppgifter i syfte att ta ut rätt avgift för de insatser som vård-och omsorgsförvaltningen utför.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 10 år
De uppgifter som hanteras i Alingsås kommuns e-tjänstplattform Open-E sparas/lagras i Open-E så länge avtal gäller mellan Alingsås kommun och leverantör Nordic Peak, tillika personuppgiftsbiträde för Alingsås kommun. Lagring av data kan i framtida avtalsförändringar komma att flyttas till annan leverantör.
Dina uppgifter kan komma att lagras i Alingsås kommuns ärendehanteringssystem.
Vi kommer aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Ditt ärende registreras som en allmän handling och omfattas av offentlighetsprincipen. Om du vill få ut dina handlingar görs en bedömning om det är sekretess eller inte enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig. Du kan begära rättelse, begränsa behandlingen eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att ringa oss på 0322-61 60 00 eller mejla kommunstyrelsen@alingsas.se. som vidarebefordrar din begäran till ansvarig nämnd.
I vissa av Alingsås kommuns e-tjänster kan du, om du är företagare, få möjligheten att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du vill lämna synpunkter eller klagomål när det gäller din personuppgiftshantering, mejla kommunstyrelsen@alingsas.se så vidarebefordras ditt mejl till ansvarig nämnd.
Du kan också välja att kontakta Alingsås kommuns dataskyddsombud. Mejla dso@goteborgsregionen.se eller ring 031-335 52 53 eller 031-335 52 54.
Ett ytterligare alternativ är att kontakta tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), du hittar kontaktuppgifter på deras hemsida imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Vård- och omsorgsnämnden
vard.omsorg@alingsas.se
Frida Ström
frida.strom@alingsas.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Uppgifter
- Inkomstuppgifter
- Maka/makes inkomstuppgifter
- Boende
- Försäkran
- Avgiftsbeslut
- Signera och skicka in