Lägesrapport om Coronasituationen (Covid-19) - för externa aktörer inom vård- och omsorg samt personlig assistent.
Den här tjänsten kräver inloggningFör er som på något sätt är privata utförare inom hemtjänst, särskilt boende eller privata assistansutförare till brukare/kunder som bor i Alingsås kommun så har vi skapat en e-tjänst där ni skall rapporterar in misstänkta och konstaterade Covid-19 fall.
Alingsås kommun rapporterar löpande in antalet misstänkta och konstaterade Covid-19 fall till olika myndigheter. Denna e-tjänst är skapad för er som är externa och privata utförare till brukare/kunder som bor i Alingsås kommun.
Ni skall rapportera in när ni har ett misstänkt eller konstaterat Covid-19 fall, så att vi kan sammanställa det tillsammans med vår egen verksamhet och rapportera vidare hur det aktuella läget ser ut.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen kan ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Dina uppgifter kommer att registreras och behandlas för att Alingsås kommun ska kunna handlägga och utföra önskad e-tjänst.
Laglig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- 1 år
De uppgifter som hanteras i Alingsås kommuns e-tjänstplattform Open-E sparas/lagras i Open-E så länge avtal gäller mellan Alingsås kommun och leverantör Nordic Peak, tillika personuppgiftsbiträde för Alingsås kommun. Lagring av data kan i framtida avtalsförändringar komma att flyttas till annan leverantör.
Dina uppgifter kan komma att lagras i Alingsås kommuns ärendehanteringssystem.
Vi kommer aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Dina uppgifter kan automatiskt bli hämtade från andra myndigheter såsom Skatteverket, Bolagsverket eller Lantmäteriet.
Ditt ärende registreras som allmän handling och omfattas av offentlighetsprincipen. Om en handling eller vissa uppgifter i en handling sekretessbeläggs eller inte vid ett utlämnande avgörs av om det finns några grunder att sekretessbelägga handlingen/uppgifterna enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på 0322.61 60 00 eller mejla kommunstyrelsen@alingsas.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida ( https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips ) för mer information om hur du lämnar klagomål.
I e-tjänsten är det möjligt att lämna synpunkt.
Personuppgiftsansvarig
Vård- och omsorgsnämnden
vard.omsorg@alingsas.se