Fixartjänst
Fixartjänst är till för dig som är 67 år eller äldre och bor i Alingsås kommun
Genom fixartjänst kan du få hjälp med enkla uppdrag i hemmet, så att du exempelvis slipper klättra på stegar och gå i branta trappor. Tjänsten är ett led i kommunens arbete för att öka tryggheten i hemmet och förebygga fallolyckor.
Detta kan du få hjälp med
- Uppsättning och kontroll av brandvarnare
- Fästa lösa sladdar och halksäkra mattor
- Skruva upp stödhandtag
- Arbete som kräver att man står på en stege, t ex byta glödlampor eller sätta upp gardiner
- Hämta saker från vindsförråd eller källare
- Enklare ommöbleringar för att öka framkomligheten
Bra att känna till
Fixartjänst utför inte trädgårdsarbete, ersätter inte hantverkare eller tar över hyresvärdens ansvar. Andra tjänster som inte ingår i fixarens uppdrag är städ, tvätt, inköp eller andra insatser som hemtjänsten utför.
Teknikstöd
Fixartjänst ger också teknikstöd. Detta innebär att du exempelvis kan få hjälp med att hantera din läsplatta, dator eller mobiltelefon. Vissa av dessa tjänster utför fixaren på våra Träffpunkter.
Kontakt
Fixartjänsten utförs av förebyggandeenheten i Alingsås kommun. Du får kontakt genom att fylla i e-tjänsten.
Du kan även ringa eller lämna ett telefonmeddelande på tfn: 0322-61 70 48 klockan 08.00-09.00 under måndag-fredag.
Fixaren är anställd av Alingsås kommun. Tjänsten är avgiftsfri, men du får stå för eventuella materialkostnader.
Vi arbetar för ett fallfritt Alingsås!
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen kan ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Dina uppgifter kommer att behandlas för att Alingsås kommun ska kunna handlägga och utföra önskad e-tjänst.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- 2 månader
De uppgifter som hanteras i Alingsås kommuns e-tjänstplattform Open-E sparas/lagras i Open-E så länge avtal gäller mellan Alingsås kommun och leverantör Nordic Peak, tillika personuppgiftsbiträde för Alingsås kommun. Lagring av data kan i framtida avtalsförändringar komma att flyttas till annan leverantör.
Dina uppgifter kan komma att lagras i Alingsås kommuns ärendehanteringssystem.
Vi kommer aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Ditt ärende registreras som en allmän handling och omfattas av offentlighetsprincipen. Om du vill få ut dina handlingar görs en bedömning om det är sekretess eller inte enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig. Du kan begära rättelse, begränsa behandlingen eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att ringa oss på 0322-61 60 00 eller mejla kommunstyrelsen@alingsas.se. som vidarebefordrar din begäran till ansvarig nämnd.
I vissa av Alingsås kommuns e-tjänster kan du, om du är företagare, få möjligheten att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du vill lämna synpunkter eller klagomål när det gäller din personuppgiftshantering, mejla kommunstyrelsen@alingsas.se så vidarebefordras ditt mejl till ansvarig nämnd.
Du kan också välja att kontakta Alingsås kommuns dataskyddsombud. Mejla dso@goteborgsregionen.se eller ring 031-335 52 53 eller 031-335 52 54.
Ett ytterligare alternativ är att kontakta tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), du hittar kontaktuppgifter på deras hemsida imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Vård- och omsorgsnämnden
vard.omsorg@alingsas.se