Klagomål på störning i boendemiljö

LÄS MER

Med den här tjänsten kan du anmäla om du störs i din boendemiljö.

En störning kan t.ex. handla om:

  • vedeldning
  • störande grannar eller djur
  • buller från fläktar och restauranger
  • höga ljudnivåer
  • tobaksrök
  • mögel i badrum
  • låg temperatur
  • bristande ventilation eller liknande frågor som rör inomhusmiljön i bostäder
  • störningar utomhus, till exempel på tomtmark

Den störning som du upplever ska utgöra en olägenhet för människors hälsa eller miljön. Störningen ska pågå i nuläget. Klagomål på störningar som tidigare pågått men numera upphört handlägger vi inte.

För att ärendet ska handläggas ska du nyligen ha kontaktat och påpekat störningen för din fastighetsägare/-bostadsrättsförening eller den person, alternativt den verksamhetsutövare som orsakar störningen. Fastighetsägaren eller den som orsakat störningen bör ha fått rimlig tid för att utreda problemet och vidta åtgärder.

I samband med att du skickat in din anmälan kommer du att få en bekräftelse via e-post. Väljer du att vara anonym får du ingen bekräftelse du kan heller inte spara din anmälan och skicka in vid ett senare tillfälle.

Handläggningstiden varierar därefter mycket beroende på ärende. Vi börjar med att kontakta den som orsakar störningen.

Lämnade uppgifter kommer att överföras till bygg- och miljönämndens ärendehanteringssystem. Vill du veta mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.

 

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa