Samarbetssamtal - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningEnhet Familjerätt kan erbjuda samarbetssamtal där föräldrar tillsammans med samtalsledare, försöker komma överens i vårdnads, boende- och umgängesfrågor. Förutsättningar för samtalen är att båda föräldrarna vill medverka och att gemensamma barn är folkbokförda i Alingsås kommun.
I samarbetssamtalen är det barnets bästa och barnets behov som är i fokus. För barnet har det stor betydelse om föräldrarna gemensamt kan komma fram till lösningar runt barnet istället för att frågorna ska avgöras i domstol. Hänsyn ska tas till barnets synpunkter och utveckling utifrån barnets ålder och mognad.
Samtalsledarna arbetar under sekretess och det sker ingen registrering av de som deltar i samtal. Samarbetssamtalen är kostnadsfria.
Ni kan använda vår E-tjänst för att ansöka om samarbetssamtal. Ansökan måste undertecknas med e-legitimation av båda föräldrarna.
Ni kan också ansöka om samarbetssamtal genom att skriva ut och fylla i en blankett för samarbetssamtal som ni skickar till Enhet Familjerätt eller kontakta oss för att få ansökningsblankett hemskickad.
När vi fått er ansökan kommer en familjerättssekreterare höra av sig med erbjudande om tid för samtal.
Den förälder som startar ansökan signerar, därefter skickas ett mejl till medsökande förälder att signera. När båda föräldrarna har signerat skickas ansökan till Enhet Familjerätt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Dina uppgifter kommer att registreras och behandlas för att Alingsås kommun ska kunna handlägga och utföra önskad e-tjänst.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
Lagringstid
- 18 månader
De uppgifter som hanteras i Alingsås kommuns e-tjänstplattform Open-E sparas/lagras i Open-E så länge avtal gäller mellan Alingsås kommun och leverantör Nordic Peak, tillika personuppgiftsbiträde för Alingsås kommun. Lagring av data kan i framtida avtalsförändringar komma att flyttas till annan leverantör.
Vi kommer aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Ditt ärende registreras som en allmän handling och omfattas av offentlighetsprincipen. Om du vill få ut dina handlingar görs en bedömning om det är sekretess eller inte enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig. Du kan begära rättelse, begränsa behandlingen eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att ringa oss på 0322-61 60 00 eller mejla kommunstyrelsen@alingsas.se. som vidarebefordrar din begäran till ansvarig nämnd.
I vissa av Alingsås kommuns e-tjänster kan du, om du är företagare, få möjligheten att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du vill lämna synpunkter eller klagomål när det gäller din personuppgiftshantering, mejla kommunstyrelsen@alingsas.se så vidarebefordras ditt mejl till ansvarig nämnd.
Du kan också välja att kontakta Alingsås kommuns dataskyddsombud. Mejla dso@goteborgsregionen.se eller ring 031-335 52 53 eller 031-335 52 54.
Ett ytterligare alternativ är att kontakta tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), du hittar kontaktuppgifter på deras hemsida imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialnamnden@alingsas.se