Utstakning/lägeskontroll samt övriga mättjänster-beställning
Den här tjänsten kräver inloggningUtstakning
Enligt plan- och bygglagen skall byggnader vid behov stakas ut. Husutstakning innebär att läget för en blivande byggnad märks ut på marken så att det stämmer med bygglovet. Det är via utstakning som en byggnad kan uppföras på rätt plats. Fel i plan eller höjdläge för byggnad kan leda till dels skadeståndsanspråk från berörda grannar, dels dryga kostnader för att rätta till fel i påbörjad byggnation.
Det är kommunens bygglovavdelning som avgör om husutstakning krävs för bygglovet. Utstakning utförs av en sakkunnig person.
-Grovutstakning och höjdfix sätts ut innan sprängning eller schaktning påbörjas. Det innebär att den blivande byggnadens husliv markeras grovt via utsättning av käppar.
-Finutstakning görs efter schaktning när flisbädden är klar. Byggnadens husliv markeras med utdrag på profiler. Profiler i byggnadens hörn sätter du upp innan finutstakning påbörjas. För att vi skall kunna få byggnaden på rätt plats måste dessa profiler ha god stabilitet.
Utstakning beställs genom att välja "Starta e-tjänsten" ” Utstakning/lägeskontroll samt övriga mättjänster-beställning”
Paketpris för grov/finutstakning, byggfix och lägeskontroll finns som ger ett reducerat pris.
Kostnad regleras av gällande PBL-taxa.
E-post gis@alingsas.se
Lägeskontroll
Vid en lägeskontroll kontrollerar man att byggnadens läge samt höjd på färdigt golv stämmer överens med bygglovbeslutet. Lägeskontroll av bottenplattan ska utföras efter formsättning och armering, men innan gjutning av plattan sker. Detta för att underlätta om något bör justeras eller åtgärdas. En nybyggnation kräver att du måste kontakta en sakkunnig person för att göra en lägeskontroll.
Lägeskontroll beställs genom att välja "Starta e-tjänsten" ” Utstakning/lägeskontroll samt övriga mättjänster-beställning”
Paketpris för utstakning och lägeskontroll finns som ger ett reducerat pris.
Kostnad regleras av gällande PBL-taxa.
E-post gis@alingsas.se
Gränsanvisning
Kommunen kan vara behjälplig med att visa var en fastighetsgräns är belägen om gränserna är nyligen utredda, för äldre gränser hänvisar vi till lantmäteriet för utredning.
Gränsanvisningen kommunen gör är inte juridiskt bindande.
För fastighetsbestämning kontakta Lantmäteriet.
Ett tips är att gå in på Lantmäteriets hemsida och gå till "Mina sidor" där man kan få fram information om de fastigheter man själv äger, tjänsten är gratis att använda.
Gränsanvisning beställs genom att välja "Starta e-tjänsten" ” Utstakning/lägeskontroll samt övriga mättjänster-beställning”
Kostnad regleras av gällande PBL-taxa.
E-post gis@alingsas.se
Övriga mättjänster
Kommunen kan vara behjälplig med mättjänster såsom:
-mäta in fastigheter inför projektering av om-/tillbyggnader.
-mäta in höjder på fastigheter.
-sätta ut stomlinjer.
-sätta ut byggfix.
-mäta in och sätta ut koordinater för master/anläggningar/staket.
-övrigt inom geodetisk mätning.
Mättjänster beställs genom att välja "Starta e-tjänsten" ” Utstakning/lägeskontroll samt övriga mättjänster-beställning”
Kostnad regleras av gällande PBL-taxa.
E-post gis@alingsas.se
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen kan ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Dina uppgifter kommer att registreras och behandlas för att Alingsås kommun ska kunna handlägga och utföra önskad e-tjänst.
Laglig grund för behandlingen
- Alingsås kommuns rättsliga förpliktelse ska kunna utföras.
Lagringstid
- För evigt
De uppgifter som hanteras i Alingsås kommuns e-tjänstplattform Open-E sparas/lagras i Open-E så länge avtal gäller mellan Alingsås kommun och leverantör Nordic Peak, tillika personuppgiftsbiträde för Alingsås kommun. Lagring av data kan i framtida avtalsförändringar komma att flyttas till annan leverantör.
Dina uppgifter kan komma att lagras i Alingsås kommuns ärendehanteringssystem.
Vi kommer aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Ditt ärende registreras som allmän handling och omfattas av offentlighetsprincipen. Om en handling eller vissa uppgifter i en handling sekretessbeläggs eller inte vid ett utlämnande avgörs av om det finns några grunder att sekretessbelägga handlingen/uppgifterna enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på 0322-61 60 00 eller mejla kommunstyrelsen@alingsas.se.
I vissa av Alingsås kommuns e-tjänster kan du, om du är företagare, få möjligheten att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, IMY Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
I e-tjänsten är det möjligt att lämna synpunkt.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnad@alingsas.se