Överförmyndarsamverkan - Ansökan om uttag från överförmyndarspärrat konto
Den här tjänsten kräver inloggningDu som är god man, förvaltare eller förmyndare kan genom denna e-tjänst ansöka om uttag från ett överförmyndarspärrat konto. När du ansöker om att få ta ut pengar från huvudmannens eller omyndigs spärrade konto tänk på att vara ute i god tid. När pengar förs över mellan spärrade konton krävs inte överförmyndarsamverkans samtycke.
Huvudregeln är att huvudmannen ska samtycka till alla uttag som görs från ett spärrat konto. Du behöver uppge vad uttaget ska användas till och skicka in underlag som styrker din ansökan. Om uttaget gäller löpande utgifter eller fickpengar behöver du inte skicka in något underlag för att styrka din ansökan.
Gäller uttaget från en omyndigs överförmyndarspärrade konto, vänligen läs vidare.
Får ett barn pengar genom exempelvis arv eller försäkring ska pengarna enligt föräldrabalkens regler sättas in på ett överförmyndarspärrat konto. Det är förmyndaren (normalt sett barnets föräldrar) som ska se till att öppna ett konto och be banken förse det med överförmyndarspärr. Vill du ta ut pengar från ett spärrat konto krävs vårt samtycke.
När du ansöker om att ta ut barnets pengar från ett spärrat konto måste du uppge syftet med uttaget. Barnets pengar ska användas till barnets nytta. Det innebär att pengarna inte får användas till något som inte kommer barnet till del. Vi följer alltid upp uttaget genom att begära in kvitton eller annat relevant underlag. Om du vill ta ut pengar från det spärrade kontot för att placera om dem på något annat sätt ska du uppge det som syfte i din ansökan. Glöm inte att bifoga uppgift om omyndigs tillgångar om det är första gången du ansöker om uttag.
Som ett led i vår utredning kommer vi också att göra en kreditupplysning på förmyndarna. Om du som förmyndare har betalningsanmärkning eller skulder innebär det inte att vi kommer neka dig att göra uttag, men det kan påverka handläggningen av ärendet.
- Är den omyndiga 16 år eller äldre ska hen samtycka till uttaget från det överförmyndarspärrade kontot. Om det finns två vårdnadshavare behöver båda ha e-legitimation och signera ansökan.
Länkar i e-tjänsten
Alla länkar i e-tjänsten öppnas i samma fönster.
Använder du dator behöver du därför högerklicka och välja "Öppna länk i nytt fönster" om du inte vill lämna själva e-tjänsten.
Använder du telefon behöver du hålla in länge på länken och sedan välja "Öppna i ny flik".
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen kan ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Dina uppgifter kommer att behandlas för att Alingsås kommun ska kunna handlägga och utföra önskad e-tjänst.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Tre år efter avslutad akt
De uppgifter som hanteras i Alingsås kommuns e-tjänstplattform Open-E sparas/lagras i Open-E så länge avtal gäller mellan Alingsås kommun och leverantör Nordic Peak, tillika personuppgiftsbiträde för Alingsås kommun. Lagring av data kan i framtida avtalsförändringar komma att flyttas till annan leverantör.
Dina uppgifter kan komma att lagras i Alingsås kommuns ärendehanteringssystem.
Vi kommer aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Ditt ärende registreras som en allmän handling och omfattas av offentlighetsprincipen. Om du vill få ut dina handlingar görs en bedömning om det är sekretess eller inte enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig. Du kan begära rättelse, begränsa behandlingen eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att ringa oss på 0322-61 60 00 eller mejla kommunstyrelsen@alingsas.se. som vidarebefordrar din begäran till ansvarig nämnd.
I vissa av Alingsås kommuns e-tjänster kan du, om du är företagare, få möjligheten att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du vill lämna synpunkter eller klagomål när det gäller din personuppgiftshantering, mejla kommunstyrelsen@alingsas.se så vidarebefordras ditt mejl till ansvarig nämnd.
Du kan också välja att kontakta Alingsås kommuns dataskyddsombud. Mejla dso@goteborgsregionen.se eller ring 031-335 52 53 eller 031-335 52 54.
Ett ytterligare alternativ är att kontakta tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), du hittar kontaktuppgifter på deras hemsida imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Överförmyndarnämnden
overformyndarsamverkan@alingsas.se
Överförmyndarenheten
overformyndarsamverkan@alingsas.se
0322-616160