Överförmyndarsamverkan - Tillgångsförteckning
Den här tjänsten kräver inloggningMed denna e-tjänst kan du som god man, förvaltare, förordnad förmyndare eller förälder lämna in en tillgångsförteckning (förteckning över tillgångar och skulder). I förteckningen anger du datum för anordnandet och huvudmannens/barnets tillgångar och dess värde vid det aktuella datumet. För dig som är förälder är datumet den dagen då barnets pengar översteg åtta prisbasbelopp. Förteckningen lämnas alltid in på heder och samvete. Du ska lämna uppgift om alla tillgångar såvitt du känner till dessa. Det är därför viktigt att du gjort ordentliga efterforskningar innan du lämnar in förteckningen. Om du medvetet, eller genom grov oaktsamhet, lämnar uppgifter som inte stämmer kan det medföra straffansvar.
God man, förvaltare eller förordnad förmyndare
När ditt uppdrag startar måste du lämna in en förteckning över all huvudmannens egendom som du förvaltar. Förteckning lämnas in inom två månader från det att tingsrätten beslutade att anordna ställföreträdarskapet. Ta med alla kända tillgångar och skulder. Bifoga kapital- och räntebesked från bank och bevis om överförmyndarspärr på konton som inte används för de löpande utgifterna. Det är viktigt att saldobeskeden är per förordnandedagen och att samtliga konton framgår av sammanställningen.
Skyldigheten att lämna en förteckning gäller inte vid byte av god man eller förvaltare.
Kontrollerad förvaltning för föräldrar
Om barnets tillgångar överstiger åtta (8) prisbasbelopp övergår föräldrars fria förvaltning i en så kallad kontrollerad förvaltning. Föräldrar är skyldiga att anmäla detta till överförmyndarnämnden. Som första åtgärd ska föräldrarna lämna en förteckning till överförmyndarnämnden. Den ska lämnas inom en månad från det att tillgångarna kom i ett värde motsvarande åtta prisbasbelopp.
Länkar i e-tjänsten
Alla länkar i e-tjänsten öppnas i samma fönster.
Använder du dator behöver du därför högerklicka och välja "Öppna länk i nytt fönster" om du inte vill lämna själva e-tjänsten.
Använder du telefon behöver du hålla in länge på länken och sedan välja "Öppna i ny flik".
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen kan ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Dina uppgifter kommer att behandlas för att Alingsås kommun ska kunna handlägga och utföra önskad e-tjänst.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Överlämnas till behörig efter akten avslutats
De uppgifter som hanteras i Alingsås kommuns e-tjänstplattform Open-E sparas/lagras i Open-E så länge avtal gäller mellan Alingsås kommun och leverantör Nordic Peak, tillika personuppgiftsbiträde för Alingsås kommun. Lagring av data kan i framtida avtalsförändringar komma att flyttas till annan leverantör.
Dina uppgifter kan komma att lagras i Alingsås kommuns ärendehanteringssystem.
Vi kommer aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Ditt ärende registreras som en allmän handling och omfattas av offentlighetsprincipen. Om du vill få ut dina handlingar görs en bedömning om det är sekretess eller inte enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig. Du kan begära rättelse, begränsa behandlingen eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att ringa oss på 0322-61 60 00 eller mejla kommunstyrelsen@alingsas.se. som vidarebefordrar din begäran till ansvarig nämnd.
I vissa av Alingsås kommuns e-tjänster kan du, om du är företagare, få möjligheten att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du vill lämna synpunkter eller klagomål när det gäller din personuppgiftshantering, mejla kommunstyrelsen@alingsas.se så vidarebefordras ditt mejl till ansvarig nämnd.
Du kan också välja att kontakta Alingsås kommuns dataskyddsombud. Mejla dso@goteborgsregionen.se eller ring 031-335 52 53 eller 031-335 52 54.
Ett ytterligare alternativ är att kontakta tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), du hittar kontaktuppgifter på deras hemsida imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Överförmyndarnämnden
overformyndarsamverkan@alingsas.se
Överförmyndarenheten
overformyndarsamverkan@alingsas.se