Överförmyndarsamverkan - Anmäla om anstånd för redovisningshandlingar
Den här tjänsten kräver inloggningÖverförmyndarnämnden kan besluta att redovisningshandlingar får lämnas senare än vad lagen säger. Överförmyndarnämnden kan bara bevilja anstånd om begäran kommer in innan redovisningshandlingen skulle ha lämnats in. Begäran om att lämna redovisningshandlingar efter föreskriven tid kommer inte att behandlas.
Av ansökan ska det framgå orsaken till att du är förhindrad att lämna redovisningshandlingen samt hur lång tid som önskas. Det ska finnas särskilda skäl för att anstånd ska beviljas. Om anledningen är att du inte hinner eller inte fått något årsbesked eller utdrag från banken är det inte en grund för att få en ny tid för inlämnande av redovisningen. Semester eller att redovisningen inte är klar räknas inte heller som särskilda skäl.
Som regel beviljas anstånd i cirka 1 månad om det inte finns synnerliga skäl för längre anståndstid. Prövning görs i varje enskilt fall och vi är inte bundna att följa önskemålen. Du kan begära anstånd avseende:
- Tillgångsförteckning - begäran om anstånd ska lämnas inom 60 dagar från uppdragets start.
- Årsräkning - begäran om anstånd ska lämnas före den 1 mars.
- Sluträkning - begäran om anstånd ska lämnas inom 30 dagar från det datum uppdraget upphör.
- Annan redovisningshandling – exempelvis redogörelse för skifteshinder eller redogörelse för samlevnad i oskiftat dödsbo.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen kan ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Dina uppgifter kommer att registreras och behandlas för att Alingsås kommun ska kunna handlägga och utföra önskad e-tjänst.
Laglig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Tre år efter avslutad akt
De uppgifter som hanteras i Alingsås kommuns e-tjänstplattform Open-E sparas/lagras i Open-E så länge avtal gäller mellan Alingsås kommun och leverantör Nordic Peak, tillika personuppgiftsbiträde för Alingsås kommun. Lagring av data kan i framtida avtalsförändringar komma att flyttas till annan leverantör.
Dina uppgifter kan komma att lagras i Alingsås kommuns ärendehanteringssystem.
Vi kommer aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Ditt ärende registreras som allmän handling och omfattas av offentlighetsprincipen. Om en handling eller vissa uppgifter i en handling sekretessbeläggs eller inte vid ett utlämnande avgörs av om det finns några grunder att sekretessbelägga handlingen/uppgifterna enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på 0322-61 60 00 eller mejla kommunstyrelsen@alingsas.se.
I vissa av Alingsås kommuns e-tjänster kan du, om du är företagare, få möjligheten att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, IMY Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
I e-tjänsten är det möjligt att lämna synpunkt.
Personuppgiftsansvarig
Överförmyndarnämnden
overformyndarsamverkan@alingsas.se
Frågor om e-tjänsten
Överförmyndarenheten
overformyndarsamverkan@alingsas.se