Överförmyndarsamverkan - Lämna klagomål eller synpunkter på god man, förvaltare eller förordnad förmyndare
Med denna e-tjänst kan du lämna klagomål eller synpunkter på hur gode män, förvaltare eller förmyndare sköter sitt uppdrag. Du kommer att få besvara ett antal olika frågor för att överförmyndaren ska få en så tydlig bild som möjligt om vad som hänt och vem klagomålet eller synpunkten avser.
Om du som har god man eller förvaltare är så missnöjd med den personen att du vill byta till en annan person finns det en blankett för det. Använd i så fall den istället eller skriv tydligt i klagomålet att du önskar byta.
Vill du vara anonym?
Tjänsten går att använda anonymt, men för att vi så bra och korrekt som möjligt ska kunna utreda ärendet är vi tacksamma om du lämnar dina kontaktuppgifter.
När du startar e-tjänsten får du välja
- Logga in och starta e-tjänsten - Då hämtas dina kontaktuppgifter automatiskt och du kan få återkoppling i ärendet.
- Gå vidare utan inloggning - Då är du anonym. Du kan då inte få någon återkoppling i ärendet.
Om du företräder ett företag eller en organisation kan du inte lämna klagomål eller synpunkter anonymt.
Så här hanterar vi klagomål och synpunkter
När överförmyndarnämnden får in ett klagomål skickas det i sin helhet till ställföreträdaren så att denne kan yttra sig. När vi fått in yttrandet från ställföreträdaren kommer handläggaren ta ställning till om några åtgärder ska vidtas. Om någon åtgärd vidtas kommer detta att meddelas till både den klagande (om kontaktuppgifter finns) och till ställföreträdaren.
Länkar i e-tjänsten
Alla länkar i e-tjänsten öppnas i samma fönster.
Använder du dator behöver du därför högerklicka och välja "Öppna länk i nytt fönster" om du inte vill lämna själva e-tjänsten.
Använder du telefon behöver du hålla in länge på länken och sedan välja "Öppna i ny flik".
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen kan ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Dina uppgifter kommer att behandlas för att Alingsås kommun ska kunna handlägga och utföra önskad e-tjänst.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Tre år efter avslutad akt
De uppgifter som hanteras i Alingsås kommuns e-tjänstplattform Open-E sparas/lagras i Open-E så länge avtal gäller mellan Alingsås kommun och leverantör Nordic Peak, tillika personuppgiftsbiträde för Alingsås kommun. Lagring av data kan i framtida avtalsförändringar komma att flyttas till annan leverantör.
Dina uppgifter kan komma att lagras i Alingsås kommuns ärendehanteringssystem.
Vi kommer aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Ditt ärende registreras som en allmän handling och omfattas av offentlighetsprincipen. Om du vill få ut dina handlingar görs en bedömning om det är sekretess eller inte enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig. Du kan begära rättelse, begränsa behandlingen eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att ringa oss på 0322-61 60 00 eller mejla kommunstyrelsen@alingsas.se. som vidarebefordrar din begäran till ansvarig nämnd.
I vissa av Alingsås kommuns e-tjänster kan du, om du är företagare, få möjligheten att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du vill lämna synpunkter eller klagomål när det gäller din personuppgiftshantering, mejla kommunstyrelsen@alingsas.se så vidarebefordras ditt mejl till ansvarig nämnd.
Du kan också välja att kontakta Alingsås kommuns dataskyddsombud. Mejla dso@goteborgsregionen.se eller ring 031-335 52 53 eller 031-335 52 54.
Ett ytterligare alternativ är att kontakta tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), du hittar kontaktuppgifter på deras hemsida imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Överförmyndarnämnden
overformyndarsamverkan@alingsas.se
Överförmyndarenheten
overformyndarsamverkan@alingsas.se
Fråga om inloggning
Om du loggar in så kan vi förifylla frågor med uppgifter vi hämtar från andra system t.ex. skatteverket.
Du kan även få återkoppling om ärendets status och notifiering om handläggaren behöver mer information.
Logga in och starta e-tjänstenGå vidare utan inloggningDu kommer att gå igenom följande steg:
- Information om klagomål och synpunkter
- Uppgiftslämnare
- Vilken person avser klagomålet eller synpunkten?
- Uppgifter om huvudmannen eller den omyndige
- Skicka in