Överförmyndarsamverkan - Redogörelse från god man för ensamkommande barn
Den här tjänsten kräver inloggningDu ska skicka in en redogörelse över uppdraget två gånger om året. Senast den 15 april (för perioden oktober-mars) respektive den 15 oktober (för perioden april-september). Arvodet betalas ut efter det att redogörelsen är granskad av en överförmyndarhandläggare.
I vår e-tjänst för redovisning av uppdraget för ensamkommande barn redogör du för dina insatser under perioden. I e-tjänsten kan du kortfattat beskriva dina insatser och vilka kontakter du haft. Du anger även om du begär arvode eller inte för det utförda arbetet.
Observera att du kan endast använda e-tjänsten om barnet som du är god man för vistas (under asylperioden) eller är folkbokfört i Alingsås kommun. Om barnet vistas eller är folkbokfört i någon annan kommun vänder du dig till överförmyndaren i den kommunen för att redovisa ditt uppdrag.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen kan ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Dina uppgifter kommer att registreras och behandlas för att Alingsås kommun ska kunna handlägga och utföra önskad e-tjänst.
Laglig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Tre år efter avslutad akt
De uppgifter som hanteras i Alingsås kommuns e-tjänstplattform Open-E sparas/lagras i Open-E så länge avtal gäller mellan Alingsås kommun och leverantör Nordic Peak, tillika personuppgiftsbiträde för Alingsås kommun. Lagring av data kan i framtida avtalsförändringar komma att flyttas till annan leverantör.
Dina uppgifter kan komma att lagras i Alingsås kommuns ärendehanteringssystem.
Vi kommer aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Ditt ärende registreras som allmän handling och omfattas av offentlighetsprincipen. Om en handling eller vissa uppgifter i en handling sekretessbeläggs eller inte vid ett utlämnande avgörs av om det finns några grunder att sekretessbelägga handlingen/uppgifterna enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på 0322-61 60 00 eller mejla kommunstyrelsen@alingsas.se.
I vissa av Alingsås kommuns e-tjänster kan du, om du är företagare, få möjligheten att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, IMY Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
I e-tjänsten är det möjligt att lämna synpunkt.
Personuppgiftsansvarig
Överförmyndarnämnden
overformyndarsamverkan@alingsas.se
Frågor om e-tjänsten
Överförmyndarenheten
overformyndarsamverkan@alingsas.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Barnets uppgifter
- God man
- Barnets bostadsförhållande
- Åtgärder sedan förordnandet
- Om barnet fått uppehållstillstånd
- Hur hanterar du barnets ekonomi?
- Begäran om arvode
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in