Enskild avloppsanläggning - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningOm du ska anlägga ett nytt avlopp behöver du först lämna in en ansökan eller anmälan. När din ansökan/anmälan har kommit in till kommunen tilldelas ärendet en handläggare. Handläggaren kontaktar dig och ber dig att komma in med kompletteringar om det behövs.
Avloppsanläggningen kan vara en gemensam enskild avloppsanläggning där flera hushåll delar på en anläggning. För att den ska kunna kallas enskild får den inte vara ansluten till det kommunala avloppssystemet.
Förbered ditt ärende och bilagor
Du kommer att ombes att ladda upp bilagor som situationsplan, anläggningsbeskrivning och eventuella lägganvisningar. Det underlättar för dig om du har dessa redo innan du startar e-tjänsten.
Många uppgifter som behöver anges i ansökan kan din entreprenör hjälpa dig med. Entreprenör kan börja och använda e-tjänsten och fylla i uppgifter. Sedan skickas den för signering till sökande. När sökande signerat ansökan så blir den inskickad. Kontrollera att du får kvittens på att ansökan skickats in. kontakta Miljöenheten om du har frågor.
Förbered gärna din ansökan genom att läsa mer om enskilda avloppsanläggningar.
Kostnad för handläggning
För bygg- och miljönämndens prövning av anmälan eller ansökan utgår avgift enligt taxa fastställd av kommunfullmäktige 2024-09-04. Notera att avgift tas ut i enlighet med gällande taxa vid dag för inkommen ansökan/anmälan. Gäller tillsyn debiteras efter gällande timtaxa de datum tillsynen utförs.
- Inrättande av avloppsanordning utan vattentoalett dimensionerad för högst 5 personekvivalenter 10 400 kr.
Om ansökan/anmälan avser spillvatten från fler än en fastighet eller för 6-200 personekvivalenter ska, förutom avgift enligt punkt 1, timavgift motsvarande 4 timmar per tillkommande fastighet tas ut. - Ändring av avloppsanordning 10 400 kr
- Inrättande av avloppsanordning (med eller utan WC) dimensionerad för högst 5 personekvivalenter (pe) och där utsläpp till mark eller vatten sker av någon del av spillvattnet 10 400 kr. Om ansökan/anmälan avser spillvatten från fler än en fastighet eller för 6-200 personekvivalenter ska, förutom avgift enligt punkt ovan, timavgift motsvarande 4 timmar per tillkommande fastighet eller för varje femte pe tas ut.
- Inrättande av avloppsanordning med spillvatten anslutet till en sluten tank 5 200 kr
- Inrättande av flera avloppsanordningar som är avsedda för ett hushåll och som tillståndsprövas samtidigt 10 400 kr
Avgift tas ut med timavgift (1300 kr/tim) om prövningen enligt någon av punkterna ovan leder till att ansökan helt avslås, avvisas, avskrivs eller dras tillbaks av sökande.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen kan ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Dina uppgifter kommer att behandlas för att Alingsås kommun ska kunna handlägga och utföra önskad e-tjänst.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 6 månader
De uppgifter som hanteras i Alingsås kommuns e-tjänstplattform Open-E sparas/lagras i Open-E så länge avtal gäller mellan Alingsås kommun och leverantör Nordic Peak, tillika personuppgiftsbiträde för Alingsås kommun. Lagring av data kan i framtida avtalsförändringar komma att flyttas till annan leverantör.
Dina uppgifter kan komma att lagras i Alingsås kommuns ärendehanteringssystem.
Vi kommer aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Ditt ärende registreras som en allmän handling och omfattas av offentlighetsprincipen. Om du vill få ut dina handlingar görs en bedömning om det är sekretess eller inte enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig. Du kan begära rättelse, begränsa behandlingen eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att ringa oss på 0322-61 60 00 eller mejla kommunstyrelsen@alingsas.se. som vidarebefordrar din begäran till ansvarig nämnd.
I vissa av Alingsås kommuns e-tjänster kan du, om du är företagare, få möjligheten att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du vill lämna synpunkter eller klagomål när det gäller din personuppgiftshantering, mejla kommunstyrelsen@alingsas.se så vidarebefordras ditt mejl till ansvarig nämnd.
Du kan också välja att kontakta Alingsås kommuns dataskyddsombud. Mejla dso@goteborgsregionen.se eller ring 031-335 52 53 eller 031-335 52 54.
Ett ytterligare alternativ är att kontakta tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), du hittar kontaktuppgifter på deras hemsida imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
miljo@alingsas.se
Bygg- och miljöavdelningen, Samhällsbyggnadsförvaltningen
miljo@alingsas.se
0322-61 60 00
www.alingsas.se