Serveringstillstånd - ändrade ägarförhållanden
Den här tjänsten kräver inloggningAnvisningar till anmälan om ändrade ägarförhållanden för verksamhet med serveringstillstånd
Alingsås kommun tar ut en avgift för anmälan om ändrade ägarförhållanden. Avgiften debiteras i efterhand. Information om kommunens taxor finns på hemsidan eller kan ges av handläggaren.
Förbered bilagor
Anmälan ska göras av behörig firmatecknare och följande handlingar ska bifogas:
1. Registreringsbevis
Ett nytt registreringsbevis ska lämnas in i samband med anmälan om ändrade ägarförhållanden.
2. Ägarförhållanden
Ägarförhållanden ska vara styrkta. Är sökanden ett aktiebolag kan exempelvis bolagsstämmoprotokoll eller aktiebok bifogas. Är det frågan om ett handelsbolag eller kommanditbolag kan förhållandena styrkas genom bolagsavtal.
Om bolaget ingår i en koncern bifoga gärna en organisationsskiss där ägarförhållandena mellan de förekommande bolagen framgår samt vilka fysiska personer som slutligen är ägare.
3. Tidigare affärsverksamhet
Detta redovisas genom att samtliga (nya) ägare, styrelsemedlemmar, firmatecknare och eventuella övriga företrädare för bolaget bifogar utdrag från Bolagsverkets näringslivsregister av vilket tidigare uppdrag framgår (s k bevis om uppdrag som funktionär) .
Om någon företrädare varit inblandad i konkurs ska förvaltarberättelse och personlig redogörelse för omständigheterna kring konkursen lämnas in.
4. Köpeavtal
Om det i samband med ändrade ägarförhållanden har skett något köp så ska ett köpeavtal bifogas till er anmälan.
5. Kunskap i alkohollagen
Här efterfrågas de nya ägarnas kunskap i alkohollagen och även tidigare erfarenhet av alkoholservering. Sökanden ska genom att avlägga ett prov visa att han eller hon har de kunskaper om lagen och anslutande föreskrifter som krävs för att på ett författningsenligt sätt utöva serveringsverksamheten. Om de nya ägarna tidigare har gjort ett kunskapsprov i en annan kommun ska detta intyg bifogas.
6. Personbevis och skuldfrihetsintyg
Samtliga nya personer i bolaget ska lämna in personbevis samt intyg från kronofogdemyndigheten.
7. Verksamhetsinriktning
Om restaurangens inriktning ändras med anledning av att nya ägare tillkommit, bifoga uppgifter om vilka ändringar som har gjorts t.ex. nytt matutbud, dans, underhållning, målgrupp etc.
8. Verifiering av köpet
Dokumentation för hur köpet har finansierats.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen kan ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Dina uppgifter kommer att behandlas för att Alingsås kommun ska kunna handlägga och utföra önskad e-tjänst.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
De uppgifter som hanteras i Alingsås kommuns e-tjänstplattform Open-E sparas/lagras i Open-E så länge avtal gäller mellan Alingsås kommun och leverantör Nordic Peak, tillika personuppgiftsbiträde för Alingsås kommun. Lagring av data kan i framtida avtalsförändringar komma att flyttas till annan leverantör.
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Dina uppgifter kommer att registreras och behandlas för att Alingsås kommun ska kunna handlägga och utföra önskad e-tjänst. Uppgifterna i etjänstplattformen OpenE raderas efter 12 månader.
Vi kommer aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Ditt ärende registreras som en allmän handling och omfattas av offentlighetsprincipen. Om du vill få ut dina handlingar görs en bedömning om det är sekretess eller inte enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig. Du kan begära rättelse, begränsa behandlingen eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att ringa oss på 0322-61 60 00 eller mejla kommunstyrelsen@alingsas.se. som vidarebefordrar din begäran till ansvarig nämnd.
I vissa av Alingsås kommuns e-tjänster kan du, om du är företagare, få möjligheten att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du vill lämna synpunkter eller klagomål när det gäller din personuppgiftshantering, mejla kommunstyrelsen@alingsas.se så vidarebefordras ditt mejl till ansvarig nämnd.
Du kan också välja att kontakta Alingsås kommuns dataskyddsombud. Mejla dso@goteborgsregionen.se eller ring 031-335 52 53 eller 031-335 52 54.
Ett ytterligare alternativ är att kontakta tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), du hittar kontaktuppgifter på deras hemsida imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
miljo@alingsas.se
Samhällsbyggnadsförvaltningen, Bygg- och miljöavdelningen
miljo@alingsas.se
0322-61 60 00
www.alingsas.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Bilagor enligt instruktion
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Anmälan avser
- Tillståndshavare/anmälare
- Serveringsställe
- Bifoga handlingar
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in