Ansökan om gemensam behållare för hushållsavfall
Den här tjänsten kräver inloggningDet finns möjlighet för två närboende fastighetsinnehavare att dela sopkärl (brännbart/matavfall eller FNI-kärl) under följande förutsättningar:
- Båda fastigheterna har samma tjänst för soptömning (tjänsten fungerar inte om en väljer egen varmkompostering och den andre vill ha kompostkärl.)
- Den sammanlagda avfallsmängden bedöms kunna rymmas i den gemensamma avfallsbehållaren.
- Fastigheterna som avses i ansökan gränsar till varandra eller gångavståndet mellan bostadshusen och uppställningsplatsen för avfallsbehållaren är högst 100 m.
- Samhällsbyggnadsförvaltningen ger sitt medgivande.
Varje ingående hushåll ska betala den fasta delen av renhållningstaxan (grundavgift). Delning av kostnad avser enbart den rörliga delen. Om gemensam avfallsbehållare nyttjas av
fritidsfastighet och permanent fastighet utgår rörlig avgift och tömning utifrån taxa och hämtningsschema för permanent fastighet.
Alingsås kommun debiterar tömningskostnaden till den fastighetsägare som har kärlen på sin tomt.
Anmälan om gemensam behållare görs i e-tjänsten av den som ska ha behållaren och ta emot fakturan. Grannen som ska dela får signera ärendet. Gör anmälan minst 30 dagar innan ni önskar att förändringen ska börja.
Om ägarförhållandena ändras ska ny anmälan göras.
Förbered ditt ärende
Ta fram en faktura från avfallshämtningen och hitta ditt kundnummer och fakturareferens (=anläggningsnummer). Dessa behöver du ange i e-tjänsten.
Du behöver ha namn, e-postadress, telefonnummer och adress till din granne som önskar dela avfallsbehållare. Du som ska ha avfallskärlen och abonnemanget för tömning anmäler och anger din grannes uppgifter. När du skickar in ärendet får grannen ett mejl eller sms och får gå in och signera anmälan. Därefter handlägger Samhällsbyggnadsförvaltningen ert ärende.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Kundnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen kan ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Dina uppgifter kommer att behandlas för att Alingsås kommun ska kunna handlägga och utföra önskad e-tjänst.
Laglig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
De uppgifter som hanteras i Alingsås kommuns e-tjänstplattform Open-E sparas/lagras i Open-E så länge avtal gäller mellan Alingsås kommun och leverantör Nordic Peak, tillika personuppgiftsbiträde för Alingsås kommun. Lagring av data kan i framtida avtalsförändringar komma att flyttas till annan leverantör.
Dina uppgifter kan komma att lagras i Alingsås kommuns ärendehanteringssystem.
Vi kommer aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Dina uppgifter kan automatiskt bli hämtade från andra myndigheter såsom Skatteverket, Lantmäteriet eller Bolagsverket.
I vissa e-tjänster kan vi, om det är nödvändigt, fråga efter läkarintyg. Ni får då möjlighet att bifoga läkarintyg i e-tjänsten eller lämna/skicka läkarintyg.
De uppgifter du lämnar kan komma att omfattas av offentlighetsprincipen. Om en handling eller vissa uppgifter i en handling sekretessbeläggs eller inte vid ett utlämnande avgörs av om det finns några grunder att sekretessbelägga handlingen/uppgifterna enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på 0322-61 60 00 eller mejla kommunstyrelsen@alingsas.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Om du vill lämna synpunkter eller klagomål gällande personuppgiftshanteringen vänder du dig till den personuppgiftsansvarige nämnden. Mejla kommunstyrelsen@alingsas.se så vidarebefordras ditt mejl till ansvarig nämnd.
Du kan också välja att kontakta respektive personuppgiftsansvarigs dataskyddsombud. Du kommer i kontakt med dataskyddsombuden genom att mejla dso@goteborgsregionen.se eller ringa 031-335 52 53 eller 031-335 52 54.
Ett ytterligare alternativ är att kontakta tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), du hittar kontaktuppgifter på deras hemsida imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnad@alingsas.se
Frågor om e-tjänsten
Samhällsbyggnadsförvaltningen, Kretsloppsavdelningen
avfall@alingsas.se
0322-61 60 00
www.alingsas.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Anmälan
- Uppgifter om granne som ska dela avfallsbehållare
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in