Inackorderingstillägg - ansök
Den här tjänsten kräver inloggningInackorderingstillägget kan beviljas om eleven på grund av lång eller besvärlig resväg måste bosätta sig på orten där elevens skola finns. Tillägget är ett bidrag till bostadskostnaden samt hemresor.
Inackorderingstillägg får elev som har minst 50 km resväg till skolan, eller om den sammanlagda restiden blir mer än 2,5 timmar/per dag.
Med restid avses på morgonen, tiden från att eleven lämnar hemmet till skoldagens början och på eftermiddagen, tiden från skoldagens slut till dess att eleven kommer hem.
Med skoldagens början avses den ordinarie skoldagens början och det samma gäller skoldagens slut. Om eleven ibland börjar senare och/eller slutar tidigare än ordinarie skoldag räknas inte detta. Ordinarie skoldag börjar 08.00 och slutar 16.00
Elev är inte berättigad till både inackorderingstillägg och skolkort mellan skolan och hemort.
Elever som antagits genom andrahandsmottagning, så kallat frisök, har inte rätt till inackorderingstillägg.
Inackorderingstillägg kan sökas av elev inom gymnasieskolan.
Inackorderingstillägg ska sökas på nytt inför varje nytt läsår.
Tillägget utgår till och med vårterminen det år eleven fyller 20 år.
Flyttar eleven från Alingsås kommun eller byter skola måste detta meddelas Alströmergymnasiet för att inte bli återbetalningsskyldig.
Inackorderingstillägget är 1/30 av prisbelopp. Beloppet på 1610 kr betalas ut mellan perioderna; jan - maj samt sep - dec 2021.
Beloppet kommer att justeras efter prisbeloppet varje årsskifte.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen kan ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Dina uppgifter kommer att registreras och behandlas för att Alingsås kommun ska kunna handlägga och utföra önskad e-tjänst.
Laglig grund för behandlingen
- Alingsås kommuns rättsliga förpliktelse ska kunna utföras.
Lagringstid
- För evigt
De uppgifter som hanteras i Alingsås kommuns e-tjänstplattform Open-E sparas/lagras i Open-E så länge avtal gäller mellan Alingsås kommun och leverantör Nordic Peak, tillika personuppgiftsbiträde för Alingsås kommun. Lagring av data kan i framtida avtalsförändringar komma att flyttas till annan leverantör.
Dina uppgifter kan komma att lagras i Alingsås kommuns ärendehanteringssystem.
Vi kommer aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Ditt ärende registreras som allmän handling och omfattas av offentlighetsprincipen. Om en handling eller vissa uppgifter i en handling sekretessbeläggs eller inte vid ett utlämnande avgörs av om det finns några grunder att sekretessbelägga handlingen/uppgifterna enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på 0322-61 60 00 eller mejla kommunstyrelsen@alingsas.se.
I vissa av Alingsås kommuns e-tjänster kan du, om du är företagare, få möjligheten att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, IMY Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
I e-tjänsten är det möjligt att lämna synpunkt.
Personuppgiftsansvarig
Kultur- och utbildningsnämnden
kultur.utbildning@alingsas.se
Följande behövs för e-tjänsten
- Minst 50 km resväg till skolan.
- Mer än 2,5 timmar sammanlagd restiden per dag.
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Sökande
- Färdbevis
- Om utbildningen
- Orsak
- Tidsperiod
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in