Inackorderingstillägg - ansök
Den här tjänsten kräver inloggningInackorderingstillägget kan beviljas om eleven på grund av lång eller besvärlig resväg måste bosätta sig på orten där elevens skola finns. Tillägget är ett bidrag till bostadskostnaden samt hemresor.
Sista ansökningsdag är den 19 september, inkommande ansökningar efter den 19 september kommer utbetalning ske i slutet på oktober månad. Retroaktiv utbetalning sker max en månad efteråt.
Inackorderingstillägg får elev som har minst 50 km resväg till skolan, eller om den sammanlagda restiden blir mer än 2,5 timmar/per dag.
Med restid avses på morgonen, tiden från att eleven lämnar hemmet till skoldagens början och på eftermiddagen, tiden från skoldagens slut till dess att eleven kommer hem.
Med skoldagens början avses den ordinarie skoldagens början och det samma gäller skoldagens slut. Om eleven ibland börjar senare och/eller slutar tidigare än ordinarie skoldag räknas inte detta. Ordinarie skoldag börjar 08.00 och slutar 16.00
Elev är inte berättigad till både inackorderingstillägg och skolkort mellan skolan och hemort.
Elever som antagits genom andrahandsmottagning, så kallat frisök, har inte rätt till inackorderingstillägg.
Inackorderingstillägg kan sökas av elev inom gymnasieskolan.
Inackorderingstillägg ska sökas på nytt inför varje nytt läsår.
Tillägget utgår till och med vårterminen det år eleven fyller 20 år.
Flyttar eleven från Alingsås kommun eller byter skola måste detta meddelas Alströmergymnasiet för att inte bli återbetalningsskyldig.
Inackorderingstillägget är 1/30 av prisbelopp. Beloppet på 1910 kr betalas ut mellan perioderna; jan - maj samt sep - dec.
Beloppet kommer att justeras efter prisbeloppet varje årsskifte.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen kan ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Dina uppgifter kommer att behandlas för att Alingsås kommun ska kunna handlägga och utföra önskad e-tjänst.
Rättslig grund för behandlingen
- Alingsås kommuns rättsliga förpliktelse ska kunna utföras.
Lagringstid
- För evigt
De uppgifter som hanteras i Alingsås kommuns e-tjänstplattform Open-E sparas/lagras i Open-E så länge avtal gäller mellan Alingsås kommun och leverantör Nordic Peak, tillika personuppgiftsbiträde för Alingsås kommun. Lagring av data kan i framtida avtalsförändringar komma att flyttas till annan leverantör.
Dina uppgifter kan komma att lagras i Alingsås kommuns ärendehanteringssystem.
Vi kommer aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Ditt ärende registreras som en allmän handling och omfattas av offentlighetsprincipen. Om du vill få ut dina handlingar görs en bedömning om det är sekretess eller inte enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig. Du kan begära rättelse, begränsa behandlingen eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att ringa oss på 0322-61 60 00 eller mejla kommunstyrelsen@alingsas.se. som vidarebefordrar din begäran till ansvarig nämnd.
I vissa av Alingsås kommuns e-tjänster kan du, om du är företagare, få möjligheten att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du vill lämna synpunkter eller klagomål när det gäller din personuppgiftshantering, mejla kommunstyrelsen@alingsas.se så vidarebefordras ditt mejl till ansvarig nämnd.
Du kan också välja att kontakta Alingsås kommuns dataskyddsombud. Mejla dso@goteborgsregionen.se eller ring 031-335 52 53 eller 031-335 52 54.
Ett ytterligare alternativ är att kontakta tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), du hittar kontaktuppgifter på deras hemsida imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Kultur- och utbildningsnämnden
kultur.utbildning@alingsas.se
Följande behövs för e-tjänsten
- Minst 50 km resväg till skolan.
- Mer än 2,5 timmar sammanlagd restiden per dag.
- Kontouppgifter.
- Namn på skola, klass, program.
- Underskrivet hyresavtal/avi.
- Inackorderingsadress.
- Signering med BankID.
- E-legitimation.
- Så här skaffar du e-legitimation