Anmälan om försäljning av tobaksfria nikotinprodukter
Den här tjänsten kräver inloggningFrån och med den 1 augusti 2022 gäller lagen om tobaksfria nikotinprodukter. Där står bland annat att detaljhandlare som ska sälja sådana produkter till konsumenter först måste anmäla det. Det gäller även om du har sålt produkterna innan och även om du har tillstånd för att sälja tobaksvaror. Du kan läsa mer om detta på vår hemsida.
Var ska anmälan lämnas in?
En näringsidkare som har sitt säte eller fasta driftställe för näringsverksamhet i Sverige ska anmäla till den kommun där det fysiska försäljningsstället är beläget. Om ett fysiskt försäljningsställe saknas ska anmälan göras till den kommun där företaget har sitt säte. Om företaget saknar säte inom landet görs anmälan till den kommun där företaget har fast driftsställe. Saknar näringsidkaren säte eller fast driftsställe för näringsverksamhet i Sverige ska anmälan göras till Folkhälsomyndigheten.
Vem gör anmälan?
Tjänsten kräver underskrift med e-legitimation av verksamhetens firmatecknare.
Handlingar att bifoga
Till anmälan ska du bifoga ett program för egenkontroll.
Förbered dig genom att se till att filen med egenkontrollprogrammet finns i något av följande format: jpeg, jpg, tiff, png, pdf, odt, docx, xlsx, ods
Avgift
Kommunen tar ut en avgift för anmälan enligt gällande taxa.
Kommunen kommer att ta ut en årlig tillsynsavgift för tillsynen av din verksamhet. Mer information lämnas i samband med tillsynen eller när din anmälan handläggs.
Har du frågor, kontakta handläggaren på livsmedel och hälsaenheten.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen kan ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Dina uppgifter kommer att behandlas för att Alingsås kommun ska kunna handlägga och utföra önskad e-tjänst.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
De uppgifter som hanteras i Alingsås kommuns e-tjänstplattform Open-E sparas/lagras i Open-E så länge avtal gäller mellan Alingsås kommun och leverantör Nordic Peak, tillika personuppgiftsbiträde för Alingsås kommun. Lagring av data kan i framtida avtalsförändringar komma att flyttas till annan leverantör.
Dina uppgifter kan komma att lagras i Alingsås kommuns ärendehanteringssystem.
Vi kommer aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Ditt ärende registreras som en allmän handling och omfattas av offentlighetsprincipen. Om du vill få ut dina handlingar görs en bedömning om det är sekretess eller inte enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig. Du kan begära rättelse, begränsa behandlingen eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att ringa oss på 0322-61 60 00 eller mejla kommunstyrelsen@alingsas.se. som vidarebefordrar din begäran till ansvarig nämnd.
I vissa av Alingsås kommuns e-tjänster kan du, om du är företagare, få möjligheten att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du vill lämna synpunkter eller klagomål när det gäller din personuppgiftshantering, mejla kommunstyrelsen@alingsas.se så vidarebefordras ditt mejl till ansvarig nämnd.
Du kan också välja att kontakta Alingsås kommuns dataskyddsombud. Mejla dso@goteborgsregionen.se eller ring 031-335 52 53 eller 031-335 52 54.
Ett ytterligare alternativ är att kontakta tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), du hittar kontaktuppgifter på deras hemsida imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
miljo@alingsas.se
Samhällsbyggnadsförvaltningen, Bygg- och miljöavdelningen
miljo@alingsas.se
0322-61 60 00
www.alingsas.se
Följande behövs för e-tjänsten
- e-legitimation
- Vara firmatecknare för bolaget som anmäler
- Så här skaffar du e-legitimation