För att du ska kunna arbeta i våra verksamheter måste du enligt lag och rutin visa upp ett utdrag ur belastningsregistret, ett så kallat registerutdrag. Belastningsregistret är giltigt i 12 månader från utförandedatum (undantag för HVB-hem som är giltigt i 6 månader) och du kan använda samma belastningsregister flera gånger. Det beställer du hem från polisens hemsida, skannar/tar bild på originalet och laddar upp via vår e-tjänst. Du behåller originalet själv. När du har lämnat in belastningsregistret kommer det att kontrolleras av bemanningsenheten samt noteras att du har lämnat in detta. För dig som arbetar inom förskola/skola kommer utdrag och e-tjänst efter hantering att raderas. För dig som arbetar inom LSS-verksamheten kommer utdrag och e-tjänst att arkiveras.
Mer information och begäran om belastningsregister hittar du via polisens hemsida https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/
Klicka på Starta e-tjänst för att komma igång! Du behöver BankID för att visa upp ditt belastningsregister.