Kommunala markanvisningar
Den här tjänsten kräver inloggningAlingsås kommun arbetar aktivt med att antalet nyetablerade företag ska öka och att bostäder med olika typer av upplåtelseform ska bli fler. Kommunen har därför som målsättning att på bästa sätt detaljplanelägga och tillgängliggöra den kommunala mark som på kort och lång sikt kan användas för både verksamheter och bostäder.
Genom markanvisningar ska kommunen stimulera nyproduktion av bostäder och verksamhetslokaler. Anvisning av mark är en överenskommelse mellan kommunen och exploatör vilken säkerställer den samhällsutveckling som anges i beslutande kommunala planer, mål- och policydokument. Ett markanvisningsavtal ger exploatören ensamrätt att under en begränsad tid och under angivna villkor förhandla med kommunen om en överlåtelse eller upplåtelse av ett visst, av kommunen ägt, markområde för byggnation.
Du som är intresserad av att utveckla och exploatera kommunens mark är välkommen att använda kommunens e-tjänster för att antingen registrera dig för information om markanvisningar i Alingsås kommun, eller för att lämna in en formell förfrågan om direktanvisning. Ansökan kommer att bedömas enligt Alingsås kommuns riktlinjer för markanvisning.
Du ansvarar själv för att din e-post och att din information hålls aktuell!
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter.
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen kan ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Dina uppgifter kommer att behandlas för att Alingsås kommun ska kunna handlägga och utföra önskad e-tjänst.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
De uppgifter som hanteras i Alingsås kommuns e-tjänstplattform Open-E sparas/lagras i Open-E så länge avtal gäller mellan Alingsås kommun och leverantör Nordic Peak, tillika personuppgiftsbiträde för Alingsås kommun. Lagring av data kan i framtida avtalsförändringar komma att flyttas till annan leverantör.
Dina uppgifter kan komma att lagras i Alingsås kommuns ärendehanteringssystem.
Vi kommer aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Ditt ärende registreras som en allmän handling och omfattas av offentlighetsprincipen. Om du vill få ut dina handlingar görs en bedömning om det är sekretess eller inte enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig. Du kan begära rättelse, begränsa behandlingen eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att ringa oss på 0322-61 60 00 eller mejla kommunstyrelsen@alingsas.se. som vidarebefordrar din begäran till ansvarig nämnd.
I vissa av Alingsås kommuns e-tjänster kan du, om du är företagare, få möjligheten att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du vill lämna synpunkter eller klagomål när det gäller din personuppgiftshantering, mejla kommunstyrelsen@alingsas.se så vidarebefordras ditt mejl till ansvarig nämnd.
Du kan också välja att kontakta Alingsås kommuns dataskyddsombud. Mejla dso@goteborgsregionen.se eller ring 031-335 52 53 eller 031-335 52 54.
Ett ytterligare alternativ är att kontakta tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), du hittar kontaktuppgifter på deras hemsida imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommunstyrelsen@alingsas.se