Nominering av vardagshjälte
AVRF vill uppmärksamma och uppmuntra civilkurage och delar årligen ut ett pris för bragdartade insatser som skett inom vårt område, eller av någon av våra invånare som befunnit sig på annan plats. Den nominerade behöver uppfylla följande kriterier:
- Att genom civilkurage, mod och medmänsklighet ha räddat eller försökt rädda livet på en medmänniska eller förhindrat att andra människor annars skulle utsättas för fara.
- Bragden ska ha genomförts inom AVRF:s geografiska område eller av någon som är bosatt i Alingsås eller Vårgårda kommuner.
- Om det är en anställd inom räddningstjänsten, Polisen, ambulansverksamhet eller annan vårdverksamhet ska insatsen ha utförts när de inte varit i tjänst.
Sista dagen för nominering är den 10 januari året efter att bragden utförts. Priskommittén består av AVRF:s förbundsdirektör, räddningschef och förbundsdirektionens presidium. Priset delas ut på ett kommunfullmäktige i Alingsås eller Vårgårda under våren.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen kan ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Dina uppgifter kommer att behandlas för att Alingsås kommun ska kunna handlägga och utföra önskad e-tjänst.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- 90 dagar
De uppgifter som hanteras i Alingsås kommuns e-tjänstplattform Open-E sparas/lagras i Open-E så länge avtal gäller mellan Alingsås kommun och leverantör Nordic Peak, tillika personuppgiftsbiträde för Alingsås kommun. Lagring av data kan i framtida avtalsförändringar komma att flyttas till annan leverantör.
Dina uppgifter kan komma att lagras i Alingsås kommuns ärendehanteringssystem.
Vi kommer aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Ditt ärende registreras som en allmän handling och omfattas av offentlighetsprincipen. Om du vill få ut dina handlingar görs en bedömning om det är sekretess eller inte enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig. Du kan begära rättelse, begränsa behandlingen eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att ringa oss på 0322-61 60 00 eller mejla kommunstyrelsen@alingsas.se. som vidarebefordrar din begäran till ansvarig nämnd.
I vissa av Alingsås kommuns e-tjänster kan du, om du är företagare, få möjligheten att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du vill lämna synpunkter eller klagomål när det gäller din personuppgiftshantering, mejla kommunstyrelsen@alingsas.se så vidarebefordras ditt mejl till ansvarig nämnd.
Du kan också välja att kontakta Alingsås kommuns dataskyddsombud. Mejla dso@goteborgsregionen.se eller ring 031-335 52 53 eller 031-335 52 54.
Ett ytterligare alternativ är att kontakta tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), du hittar kontaktuppgifter på deras hemsida imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Räddningstjänsten
raddningstjansten@alingsas.se