Auktorisation fastighetsnära avfallsinsamling - ansök
Den här tjänsten kräver inloggningSamhällsbyggnadsförvaltningen, avfallsavdelningen inbjuder entreprenörer att ansöka om att bli auktoriserade för insamling av förpackningar från flerbostadshus samt från samlokaliserade verksamheter. Auktorisationen omfattar en icke-exklusiv rätt att samla in förpackningar.
Från och med 1 januari 2024 övergår insamlingsansvaret för förpackningar till kommunerna. Det innebär att insamling, transport och omlastning av förpackningar från hushåll och samlokaliserade verksamheter i Alingsås endast får ske på uppdrag av huvudmannen.
En entreprenör kan samla in och transportera förpackningar från flerbostadshus på uppdrag av huvudmannen genom att teckna avtal för detta enligt denna auktorisation. Det är inte tillåtet att samla in förpackningar från hushåll utan att ha avtal med huvudmannen. Samlokaliserade verksamheter får själv välja om de vill använda sig av auktoriserad insamlare genom huvudmannens avtal eller köpa tjänsten av valfri entreprenör.
Ytterligare information i detalj finns inne i e-tjänsten. Du kan påbörja e-tjänsten, spara och påbörja igen vid senare tillfälle.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen kan ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Dina uppgifter kommer att behandlas för att Alingsås kommun ska kunna handlägga och utföra önskad e-tjänst.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- Alingsås kommuns rättsliga förpliktelse ska kunna utföras.
Lagringstid
- 6 år och två månader
De uppgifter som hanteras i Alingsås kommuns e-tjänstplattform Open-E sparas/lagras i Open-E så länge avtal gäller mellan Alingsås kommun och leverantör Nordic Peak, tillika personuppgiftsbiträde för Alingsås kommun. Lagring av data kan i framtida avtalsförändringar komma att flyttas till annan leverantör.
Dina uppgifter kan komma att lagras i Alingsås kommuns ärendehanteringssystem.
Vi kommer aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Ditt ärende registreras som en allmän handling och omfattas av offentlighetsprincipen. Om du vill få ut dina handlingar görs en bedömning om det är sekretess eller inte enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig. Du kan begära rättelse, begränsa behandlingen eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att ringa oss på 0322-61 60 00 eller mejla kommunstyrelsen@alingsas.se. som vidarebefordrar din begäran till ansvarig nämnd.
I vissa av Alingsås kommuns e-tjänster kan du, om du är företagare, få möjligheten att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du vill lämna synpunkter eller klagomål när det gäller din personuppgiftshantering, mejla kommunstyrelsen@alingsas.se så vidarebefordras ditt mejl till ansvarig nämnd.
Du kan också välja att kontakta Alingsås kommuns dataskyddsombud. Mejla dso@goteborgsregionen.se eller ring 031-335 52 53 eller 031-335 52 54.
Ett ytterligare alternativ är att kontakta tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), du hittar kontaktuppgifter på deras hemsida imy.se.
Personuppgiftsansvarig
kommunstyrelsen
kommunstyrelsen@alingsas.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation.
- Kräver signering.
- Två st referensuppdrag.
- Fullmakt i pdf om du inte är firmatecknare.
- Du kan påbörja e-tjänsten, spara och fortsätta fylla i e-tjänsten.