Informationssamtal
Den här tjänsten kräver inloggningBegäran om Informationssamtal för dig som har barn som är folkbokförda i Alingsås och Vårgårda
Enligt lag är det krav på att föräldrar ska ha deltagit i informationssamtal hos familjerätten innan de inleder en tvist i domstol om vårdnad, boende och umgänge.
Syftet med samtalet är att föräldrar ska få information om olika stöd som samhället erbjuder. Detta är för att förebygga allvarliga konflikter och om det är möjligt att hitta gemensamma lösningar.
Under samtalet får föräldrarna också information om hur domstolsprocessen går till och om hur detta kan påverka barnet/barnen. Barnets bästa är i fokus.
Föräldrarna får information tillsammans eller var för sig. Efter informationssamtalet får du ett intyg om att du har deltagit. Intyget är giltigt i ett år från att samtalet ägt rum.
Samtalet är gratis.
Vill du endast ha information om familjerättsliga frågor och inte behöver ett samtalsintyg till tingsrätten, är du välkommen att kontakta oss på enhet familjerätt, telefon: 0322-61 60 00.
Skyddad identitet
Om du har skyddad identitet eller om du av någon anledning inte har möjlighet att använda vår e-tjänst är du välkommen att kontakta oss på enhet familjerätt, telefon: 0322-61 60 00.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Dina uppgifter kommer att registreras och behandlas för att Alingsås kommun ska kunna handlägga och utföra önskad e-tjänst.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- 18 månader
De uppgifter som hanteras i Alingsås kommuns e-tjänstplattform Open-E sparas/lagras i Open-E så länge avtal gäller mellan Alingsås kommun och leverantör Nordic Peak, tillika personuppgiftsbiträde för Alingsås kommun. Lagring av data kan i framtida avtalsförändringar komma att flyttas till annan leverantör.
Dina uppgifter kan komma att lagras i Alingsås kommuns ärendehanteringssystem.
Vi kommer aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Ditt ärende registreras som en allmän handling och omfattas av offentlighetsprincipen. Om du vill få ut dina handlingar görs en bedömning om det är sekretess eller inte enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig. Du kan begära rättelse, begränsa behandlingen eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att ringa oss på 0322-61 60 00 eller mejla kommunstyrelsen@alingsas.se. som vidarebefordrar din begäran till ansvarig nämnd.
I vissa av Alingsås kommuns e-tjänster kan du, om du är företagare, få möjligheten att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du vill lämna synpunkter eller klagomål när det gäller din personuppgiftshantering, mejla kommunstyrelsen@alingsas.se så vidarebefordras ditt mejl till ansvarig nämnd.
Du kan också välja att kontakta Alingsås kommuns dataskyddsombud. Mejla dso@goteborgsregionen.se eller ring 031-335 52 53 eller 031-335 52 54.
Ett ytterligare alternativ är att kontakta tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), du hittar kontaktuppgifter på deras hemsida imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialnamnden@alingsas.se