Utökat vägbidrag 2024

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Bidraget utgår till väghållare som har vägar inom orter som utpekas som centrum eller lokalt centrum i Alingsås kommuns översiktsplan. I översiktsplanen anges att Alingsås stad ska fungera som centrum och Ingared och Sollebrunn som lokala centrum för kultur, service och handel. Bidraget går att söka från och med 2024, där ansökan görs för 2023 års driftskostnader vilka sedan betalas ut under 2025.

Centrum och lokalt centrum avgränsas utifrån kommunens lokala trafikföreskrifter för tättbebyggt område. Se gränserna under fliken "Visa kartunderlag" till höger på denna sidan.

Vidare finns följande krav och riktlinjer gällande det utökade vägbidraget:

  • Väghållare kan ansöka om bidrag om maximalt 50 kronor per löpmeter väg.
  • Bidraget ska användas för drift och underhåll av enskilda vägar. Har väghållare lägre kostnad för drift och underhåll så anger väghållaren i ansökan hur mycket bidrag den vill ansöka för.
  • Väghållare ska skicka in föregående års årsredovisning vid ansökan. Är väghållaren privatperson ska kopia på kvitton för utgifter skickas in.  
  • Minsta väglängd för att få bidrag är 500 meter.
  • Väghållare har rätt att söka bidrag för väg som ligger inom respektive ort. Väghållare ska ha sammanlagt minst 500 meter väg inom bidragsberättigat område, se områdesgränser under fliken "Visa kartunderlag" till höger på denna sidan. Vägar och delar av vägar som är utanför ortens gräns är ej berättigade bidrag.
  • Vägen ska vara öppen för allmänheten och inte begränsas.
  • Bidraget gäller för körbanan.
  • Bidraget betalas ut per löpmeter väg oavsett vägbredd.
  • Bebyggelsen utefter vägen är huvudsakligen åretruntboende.
  • Väghållare kan söka kommunalt bidrag även om den har statligt bidrag.
  • Väghållare kan ansöka om både vanligt vägbidrag och utökat vägbidrag.
  • Ansökan för det utökade vägbidraget görs via kommunens e-tjänst.
  • Kommunen ställer som motprestation att vägförening ska fortsätta vara aktiv och ha styrelsemöten och årsmöten.
  • Väghållare behöver själv ansöka om bidraget inför varje år.
  • Den totala erhållna vägbidragssumman för drift och underhåll (vanligt vägbidrag, utökat vägbidrag och statligt vägbidrag) får inte överstiga väghållarens utgifter för drift och underhåll för varje enskilt år, i så fall behöver bidrag betalas tillbaka. Har bidragssumman överstigit väghållarens utgifter för drift och underhåll två gånger utan att väghållaren har meddelat kommunen om detta, så mister väghållaren möjligheten att ansöka om utökat vägbidrag under tre års tid.

OBS att sökande behöver till ansökan bifoga kartunderlag, detta antingen som PDF via e-tjänsten eller som utskriven karta via post. Ansökningar utan kartunderlag prövas inte.

För digitalt kartunderlag som bifogas i e-tjänst, kan vår KARTAPPLIKATION användas som hjälpmedel. Vi godkänner även andra typer av kartunderlag som tydligt visar den enskilda väghållarens vägar. Om ni vill öppna kartapplikationen i en ny flik: högerklicka på länken och välj "Öppna länk i ny flik", alternativt håll in "ctrl-tangenten" när ni klickar på länken. I kartapplikationen kan ni även se inom vilka områden som det utökade vägbidraget gäller. För kartapplikationen rekommenderas en större skärm för lättare hantering.

För utskrivet kartunderlag som skickas via post ska en karta skrivas ut och vägar markeras på utskriften. För utskriftsunderlag, se rosa knapp "Visa kartunderlag". Kartan skickas sedan via post till Alingsås kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen, 44181 Alingsås. Märk brevet Vägbidrag. 

Eventuella frågor besvaras av Trafik och Park, Samhällsbyggnadsförvaltningen. Ring 0322-61 70 22, mellan kl. 8-10 alla helgfria vardagar, eller maila sbk-trafik@alingsas.se med dina frågor.

 

Frågor om e-tjänsten

Samhällsbyggnadsförvaltningen - Trafik & Projektenheten
sbk-trafik@alingsas.se
0322-61 60 00
www.alingsas.se

Personuppgiftsansvarig

Tekniska nämnden
samhallsbyggnad@alingsas.se

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa