Beställa insatser vid tillfällig vistelse i Alingsås enligt SoL

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Till dig som tillfälligt ska vistas i Alingsås kommun

Om du som är äldre eller har en funktionsnedsättning tillfälligt ska vistas i Alingsås kommun och är i behov av hemtjänst och/eller trygghetslarm under din vistelse ska du vända dig till din socialsekreterare i din hemkommun. Riksdagen har beslutat att den kommun där du är bosatt, ansvarar för beslut och kostnad för hemtjänst när du vistas i annan kommun, till exempel i sommarstugan. Fakturan får du som vanligt från din hemkommun.

Socialsekreteraren ansvarar för att ge Alingsås kommun i uppdrag att utföra de insatser du har rätt till. För att vi ska kunna ge dig som önskar vistas här i Alingsås kommun, bästa möjliga insats behöver vi få in din beställning i tid för att kunna planera vår verksamhet. Beställningen behöver därför inkomma minst fyra veckor innan ankomstdatum.

Om du har hjälpmedel behöver du ta med dem under vistelsen.

 

Alingsås kommun tillämpar valfrihet inom hemtjänsten, och det finns flera godkända utförare att välja mellan.

  • Hemtrevnad
  • Bräcke diakoni
  • Ruths hemtjänst

Under natten, mellan klockan 22.00 och 07.00, är det alltid kommunens nattpatruller som utför hjälpen.

 

Till dig som är socialsekreterare i bosättningskommunen

Tänk på att beslut från hemkommunen inte alltid kan tillämpas exakt på förhållandena i bostaden i Alingsås kommun. Till exempel kan insatstider behöva anpassas utifrån miljön.

Brukaren behöver informeras om att personliga hjälpmedel ska tas med till den tillfälliga vistelsen.

Beställningen till socialsekreterare i Alingsås kommun ska skickas in så tidigt som möjligt, dock senast fyra veckor före vistelsens start. Detta är nödvändigt för att vi ska kunna planera våra resurser.

Frågor om e-tjänsten

Liisi Kjell
liisi.kjell@alingsas.se

Personuppgiftsansvarig

Vård- och omsorgsnämnden
vard.omsorg@alingsas.se

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa