Automatisk larmanläggning via SOS-alarm eller AVRF
Den här tjänsten kräver inloggningI e-tjänsten kan du
- Ansöka om ny automatisk larmanläggning via SOS-alarm eller AVRF
- Ändra i befintligt avtal
- Säga upp befintligt avtal
Automatiska brandlarm och sprinklerlarm kan anslutas till oss på Alingsås och Vårgårda Räddningstjänstförbund genom larmförmedling av SOS-alarm alternativt direktkopplat till oss. Det innebär att larmen går direkt in i vårt system och vår räddningspersonal kan snabbt åka ut till platsen och hantera det som hänt eller förhindra att eventuella skador blir omfattande.
OBS: Om du inte har en larmanläggning med koppling till AVRF sedan tidigare kan du behöva beställa en ny larmsändare. Vänligen ladda ner pdf-blanketten Beställning av larmsändare CAT12CE med anslutning till Alingsås och Vårgårda Räddningstjänstförbund. Be er installatör att fylla i den. Du får sedan möjlighet att bifoga den i din ansökan.
För mer information, besök https://www.avrf.se/sida/automatiskt-brandlarm. Där finns även Riktlinjer för automatiska larmanläggningar som du behöver läsa igenom innan du ansöker.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen kan ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Dina uppgifter kommer att behandlas för att Alingsås kommun ska kunna handlägga och utföra önskad e-tjänst.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- 3 månader
De uppgifter som hanteras i Alingsås kommuns e-tjänstplattform Open-E sparas/lagras i Open-E så länge avtal gäller mellan Alingsås kommun och leverantör Nordic Peak, tillika personuppgiftsbiträde för Alingsås kommun. Lagring av data kan i framtida avtalsförändringar komma att flyttas till annan leverantör.
Dina uppgifter kan komma att lagras i Alingsås kommuns ärendehanteringssystem.
Vi kommer aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Ditt ärende registreras som en allmän handling och omfattas av offentlighetsprincipen. Om du vill få ut dina handlingar görs en bedömning om det är sekretess eller inte enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig. Du kan begära rättelse, begränsa behandlingen eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att ringa oss på 0322-61 60 00 eller mejla kommunstyrelsen@alingsas.se. som vidarebefordrar din begäran till ansvarig nämnd.
I vissa av Alingsås kommuns e-tjänster kan du, om du är företagare, få möjligheten att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du vill lämna synpunkter eller klagomål när det gäller din personuppgiftshantering, mejla kommunstyrelsen@alingsas.se så vidarebefordras ditt mejl till ansvarig nämnd.
Du kan också välja att kontakta Alingsås kommuns dataskyddsombud. Mejla dso@goteborgsregionen.se eller ring 031-335 52 53 eller 031-335 52 54.
Ett ytterligare alternativ är att kontakta tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), du hittar kontaktuppgifter på deras hemsida imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Räddningstjänsten
raddningstjansten@alingsas.se
Avdelningen för förebyggande och utbildning
raddningstjansten@avrf.se
0322-61 60 00
Följande behövs för e-tjänsten
- Anläggarintyg
- Revisionsbesiktningsintyg
- (Beställning av larmsändare CAT12CE)